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Autor Tema: PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024  (Leído 310255 veces)

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2640 en: Marzo 10, 2024, 18:02:02 pm »
Otro -60 (y 6 en este caso).



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To settle a mortgage currently requires the equivalent of 15 years’ worth of annual salaries, while the historical norm is approximately 9 years.

The housing market is overvalued by 66%.

https://x.com/MFHoz/status/1766866163592569036?s=20

Si seguimos jugando a los malentendidos numéricos según la base que se toma de referencia,  y según si es descuento o incremento,  en este caso tampoco sería 66, sino 33.
Defiende la tesis de una sobrevaloracion del 33%.

Sds.
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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2641 en: Marzo 10, 2024, 18:14:54 pm »
“Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms — to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.”— Viktor E. Frankl
https://www.hks.harvard.edu/more/policycast/happiness-age-grievance-and-fear

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2642 en: Marzo 10, 2024, 18:37:03 pm »
“Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms — to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.”— Viktor E. Frankl
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Mistermaguf

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2643 en: Marzo 10, 2024, 20:15:44 pm »
EN OCCIDENTE ESTÁ YÉNDOSE MUY POR ENCIMA DE LA VELOCIDAD DE RANA HERVIDA.—

Europa está más templada que Occidente.

En Ucrania y Argentina es donde Occidente experimenta:
— si va a haber o no momento salto de olla y
— cuándo sería.

Lo de Ucrania parece más o menos claro. Pero no llego a entender en qué sentido lo de Argentina es una "experimentación de occidente", ¿no es que el ortograma está en las antípodas del anarcocapitalismo de Milei?

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Al propietariado exprimeinquilinos le quedan dos cortes de pelo. Le encantaría vender ahora, pero ni el 'bicherío' ni nadie se cree los valores de catálogo.][/size]

Yo me permito dudarlo seriamente.
Si en estos momentos a toda la demanda embalsada le diéramos estabilidad laboral e hipotecas baratas, no me cabe la menor duda de que veríamos una avalancha de nuevos empepitados. Aún cuando esas hipotecas fueran a 150 años. Lo único que importa es la comparación con un alquiler equivalente.

Si hay algo que tengo claro es que la mayoría de la gente no tiene ni idea de lo que debe costar una vivienda.
Ni desde la perspectiva del poder adquisitivo, ni del histórico proporcional respecto a los ingresos familiares, ni desde la proporción de renta razonable destinada al hábitat, y mucho menos desde una perspectiva productiva de costes agregados más beneficio.

Tengo la sospecha de que el concepto "valores de catálogo" es algo que tenemos más o menos claro aproximadamente una diezmilésima parte de la población, y muchos de ellos somos los que nos damos cita por aquí.

Como decía aquél señor, "nuca es triste la verdad, lo que no tiene es remedio".

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2644 en: Marzo 10, 2024, 20:44:13 pm »
Dado que sale la Argentina y leo a mi amigo mistermaguf a quien aprecio mucho, así como al país y algunas buenas gentes que allí conocí , me  lanzo a escribir una opinión.
A pesar de tener más o menos claras las razones y dinámicas que han llevado al país al estado de postración en el que llevan desde...
(...siempre?); soy totalmente incapaz de asumir cómo puede una sociedad autodestruirse de un modo tan ciego, inconsciente, irresponsable y continuado . A pesar de todas las pistas que los resultados de su deriva les ponen delante generación tras generación. 
Y perseveran en rumbo a la nada con una capacidad alucinante de culpar hasta al apuntador.
Me apena.
Y repito mi reflexión medio chistosa medio en serio de que cuando volví de allá estaba convencido de que se había  quedado 30 años atrás.
Ahora creo que van 30 años adelantados.  ;D

God help us all.

Sds.
 
« última modificación: Marzo 10, 2024, 20:46:24 pm por R.G.C.I.M. »
Era lo último que iba quedando de un pasado cuyo aniquilamiento no se consumaba, porque seguía aniquilándose indefinidamente, consumiéndose dentro de sí mismo, acabándose a cada minuto pero sin acabar de acabarse jamás.

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2645 en: Marzo 10, 2024, 20:57:30 pm »
EN OCCIDENTE ESTÁ YÉNDOSE MUY POR ENCIMA DE LA VELOCIDAD DE RANA HERVIDA.—

Europa está más templada que Occidente.

En Ucrania y Argentina es donde Occidente experimenta:
— si va a haber o no momento salto de olla y
— cuándo sería.

Lo de Ucrania parece más o menos claro. Pero no llego a entender en qué sentido lo de Argentina es una "experimentación de occidente", ¿no es que el ortograma está en las antípodas del anarcocapitalismo de Milei?

Entiendo que la afirmación de que Argentina es una "experimentación de occidente" lo es en el sentido de la Doctrina del Shock (Naomi Klein, 2007). Permitirá ver hasta qué punto una sociedad occidental tolera la aplicación de las políticas económicas de la Escuela de Chicago: libre mercado y mínima intervención del Estado.
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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2646 en: Marzo 10, 2024, 22:18:46 pm »

… estaba convencido de que se había quedado 30 años atrás.
Ahora creo que van 30 años adelantados.

Es exactamente la misma conclusión que saqué hace ya unos años, hasta el número fue el mismo.

Creo que el Experimento Argentino consiste en medir cuánto aguanta viva la rana y a qué velocidad es más fácil cocerla sin que salte de la olla. Ni más ni menos.


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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2647 en: Marzo 10, 2024, 22:33:09 pm »
EN OCCIDENTE ESTÁ YÉNDOSE MUY POR ENCIMA DE LA VELOCIDAD DE RANA HERVIDA.—

Europa está más templada que Occidente.

En Ucrania y Argentina es donde Occidente experimenta:
— si va a haber o no momento salto de olla y
— cuándo sería.

Lo de Ucrania parece más o menos claro. Pero no llego a entender en qué sentido lo de Argentina es una "experimentación de occidente", ¿no es que el ortograma está en las antípodas del anarcocapitalismo de Milei?

Entiendo que la afirmación de que Argentina es una "experimentación de occidente" lo es en el sentido de la Doctrina del Shock (Naomi Klein, 2007). Permitirá ver hasta qué punto una sociedad occidental tolera la aplicación de las políticas económicas de la Escuela de Chicago: libre mercado y mínima intervención del Estado.

Claro, pero es que Argentina ya ha pasado por todo eso más de una vez.
Más aún, Argentina fue uno de los primeros países de occidente que adoptó el neoliberalismo post-keynesiano: cuando Thatcher y Reagan iniciaron sus respectivas administraciones, en 1979 y 1981, Argentina ya llevaba 4 años -desde marzo de 1976- con un programa surgido directamente desde la escuela de Chicago. Años por cierto de sangre y plomo, que acabaron con otro curioso experimento occidental llamado guerra de las Malvinas, en la que Argentina termina en guerra precisamente con los adalides neoliberales del eje anglo.

Luego tuvimos un periodo socialdemócrata (Alfonsín), que termina perdiendo en su segundo mandato a manos de Menem, nuevo abanderado del neoliberalismo con los rasgos ya maduros del capitalismo popular a los que ya estamos acostumbrados.

Milei es ruidoso y pintoresco, como lo puede ser Trump en su contexto, pero de ninguna manera introduce nada extraordinario en términos de capitalismo que Argentina no haya sufrido antes. En todo caso, sólo se trata de una cuestión de grado (y aún así el artefacto es más humo que realidad; en la práctica Milei no tiene aparato propio de estado, no tiene mayoría en ninguna cámara parlamentaria, y está gobernando "de prestado" por la sencilla razón de que Macri y Bullrich son los que ponen los parlamentarios necesarios para formar gobierno, pero el precio a pagar es que gran parte de los exabruptos de Milei han sido o serán convenientemente rebajados.)

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2648 en: Marzo 10, 2024, 22:35:29 pm »

Y repito mi reflexión medio chistosa medio en serio de que cuando volví de allá estaba convencido de que se había  quedado 30 años atrás.
Ahora creo que van 30 años adelantados.  ;D

God help us all.

Sds.

No solemos decirlo, pero los que hemos nacido y vivido allí tenemos muy claro que siempre hemos sido la vanguardia de occidente  8)

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Derby

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2649 en: Marzo 10, 2024, 22:44:42 pm »
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2024-03-10/is-global-collapse-around-the-corner-ask-the-bronze-age-people

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Is the World Close to Collapse? Ask the Bronze Age People

By Andreas Kluth
Andreas Kluth is a Bloomberg Opinion columnist covering US diplomacy, national security and geopolitics. Previously, he was editor-in-chief of Handelsblatt Global and a writer for the Economist.


Scholars hear worrying historical echoes in the stresses building up in the US, and the global shocks of war, migration, climate, disease and famine.


Past is prologue. Photographer: Charlie Phillips via Wikimedia Commons

Did people in the late Bronze Age know their civilization was collapsing? There’s another half to that thought. If we — in the United States and the world — were ourselves in the early stages of collapse, would we even be aware of it? And what would we do about it?

The collapse of societies has fascinated historians, archeologists and anthropologists
from Polybius in ancient times to Edward Gibbon in the 18th century and a growing interdisciplinary field of scholars today (besides spawning an entire genre of “Mad Max”-style apocalyptic dystopia in Hollywood).

The scholarly question, never definitively answered, is whether we could end up like them. For the scientist Jared Diamond, “they” might be the Greenland Norse or the inhabitants of Easter Island; for the anthropologist Joseph Tainter, it’s the late-empire Romans, Mayans and denizens of the Chaco Culture. For others, such as the authors of How Worlds Collapse, it’s the people in the late Bronze Age, the Han and Jin dynasties of China, the Aztecs and Kievan Rus — and even honey bees (whose hive societies have been collapsing for decades, with huge implications for pollination and thus food and humans).

The hard part is assigning causes to these collapses. One historian counted 210 different explanations for the fall of the Western Roman Empire. Temperamentally, scholars range from hedgehogs (who point to one big thing) to foxes (who know many things). Often their theses also reflect the fashions of the time. The Enlightenment thinker Gibbon blamed Rome’s fall on a loss of civic virtue that he linked to the spread of Christianity. Diamond, writing more recently, faults human-made environmental degradation for the collapses he studied. Not wrong, probably, but also not the whole story.

One problem with single-cause explanations is that all sorts of societies have lost virtue or degraded their environment and yet avoided collapse. So the trend is instead toward ascribing collapses to “all of the above.” That also fits our own zeitgeist, with its vapid meme of “polycrisis.” It just means that we have many overlapping problems, from political polarization and inequality to climate change, war, famines, pandemics and mass migrations. These factors were also present in historical collapses.

One overarching theory has come to dominate the field. It comes from Tainter’s seminal work The Collapse of Complex Societies, published in 1988. As the title implies, Tainter noticed that civilizations over time became more complex to cope with new problems or challenges, from imperial expansion to food supply and social stability. Their administration, hierarchies, bureaucracies, technologies, supply chains and other institutions accrued more discrete parts and specialized roles that had to work together.

Complexity has a cost — in physical energy, administrative friction and other forms. At first, increases in complexity seem affordable and even useful. Eventually, however, a law of diminishing marginal returns on complexity sets in, and the costs, while difficult to see, become harder to bear. Food, labor or (in our time) fossil fuels run low; taxes and levies become onerous; information flows get inter- or corrupted; points of failure multiply. Civilization becomes fragile, without its members necessarily realizing it.

If such a complex society is then buffeted by external or internal shocks, it can collapse. The shocks have typically included droughts, famines, plagues, migrations, rebellions, civil wars and invasions.

What is collapse? To Tainter, it’s a belated, involuntary and rapid simplification. Empires or nations disintegrate into smaller units; supply chains and trade routes dissolve; people leave cities and decamp to the countryside to forage or grow their own food. Populations shrink; literature and learning tend to be lost; order gives way to warlordism and anarchy. Not all members of the collapsing society (slaves, for example) will necessarily bemoan such simplification. But in general, it sounds grim.

The historical collapse that in surprising ways seems most relevant to our own situation is the oldest of the cases I mentioned. So I asked Eric Cline, a professor at George Washington University and the author of 1177 BC: The Year Civilization Collapsed, to explain it to me.

The late Bronze Age in western Eurasia resembled our world in that the Mediterranean and Middle East were “globalized.” Mycenaeans, Minoans, Cypriots, Egyptians, Hittites, Canaanites, Assyrians, Mitanni, Anatolians and others traded with one another in complex and interdependent supply chains for everything from wine and grain to sandals. The silver came from Greece, gold from Egyptian Sudan, copper from Cyprus and tin (necessary for bronze) from Afghanistan.

But within several of these societies as well as their common civilization, complexity built up. Nobody was self-sufficient anymore, everybody depended on the whole system to keep functioning. Moreover, elites in Mycenae, Anatolia and elsewhere not only exploited the lower classes to pay the rising costs of complexity but also fought with each other over the remaining economic rents. Societies and the whole system grew fragile, although there’s no evidence that people were aware of the risk.

Then the shocks. One was also a prolonged drought, causing famines. Another was disease (Egypt’s Ramesses V probably died of smallpox). Next, and probably as a consequence, there were mass migrations — then as now called invasions by the receiving nations. The migrants at the time, from all over the Mediterranean, were called the Sea Peoples (among their descendants were the Philistines in Gaza, who later gave their name to Palestine). To top it all, there were major earthquakes.

The story of collapse that straddles these historical facts and myth is that of Troy (some scholars think the Greeks’ horse, associated with Poseidon, in fact symbolized an earthquake). But the collapse, wherever it started, brought down all of the known civilizations, because they were interconnected. Within two or three generations, says Cline, large units broke into fragments. Coordination, information and trade flows stopped, arts and literacy declined, the population shrank. Things were suddenly much simpler. Later generations called that simplicity the first Dark Age.

Both Cline and Tainter told me that they see worrying parallels today. Our societies and economies have become the most complex (and therefore costly) in history, and we seem incapable of simplifying voluntarily. (It’s tax season in the US. Need I say more?) We have intra-elite conflict (called polarization) and inequality. And we have external shocks: diseases such as SARS and Covid-19, climate change, floods, fires, droughts and famines, the latter caused both by global warming and war. We also have mass migrations from the Global South to Europe and the US. And we have wars, lots of them.

Of late, Tainter has paid particular attention to rips in our global supply chains — for semiconductors, for example — whether as a result of the pandemic or the wars in Ukraine or the Red Sea. Cline thinks the modern equivalent of tin in the Bronze Age may be lithium or rare earths: Disrupt those flows, and we’ll be at each other’s throats. Both Tainter and Cline think that we, like people in the past, don’t understand the feedback loops in the systems we rely on, which could cause upheavals that are “non-linear,” meaning catastrophic.

It’s true that we have advantages over our forebears: more sophisticated technology and science, and possibly greater self-awareness. But we also live with new, man-made and existential risks that our ancestors never faced: chemical, biological and above all nuclear weapons, as well as an emerging Artificial Intelligence that may take on a mind of its own. Meanwhile, in terms of wisdom our learning curve over the past three millennia seems to be flat.

Collapse is never the end. In the first Dark Age, people eventually learned to use iron, and peoples such as the Phoenicians prospered in new niches, standardizing the alphabet and sowing the seeds of renewed human glory. “Are we Phoenicians or Mycenaeans?,” Cline asked me rhetorically: “Will we adapt or disappear?” And all I thought to myself was: I’d so much rather just not collapse at all.
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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2650 en: Marzo 11, 2024, 00:25:43 am »
Cierto, de un 40%. En cualquier caso, le sobra como poco la mitad. He visto el 60 y me he lanzado al cuello.

Otro -60 (y 6 en este caso).



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Si seguimos jugando a los malentendidos numéricos según la base que se toma de referencia,  y según si es descuento o incremento,  en este caso tampoco sería 66, sino 33.
Defiende la tesis de una sobrevaloracion del 33%.

Sds.
Banalidad del mal es un concepto acuñado por la filósofa alemana H. Arendt para describir cómo un sistema de poder político puede trivializar el exterminio de seres humanos cuando se realiza como un procedimiento burocrático ejecutado por funcionarios incapaces de pensar en las consecuencias éticas.

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Re:PPCC: Pisitófilos Creditófagos. Invierno 2024
« Respuesta #2653 en: Marzo 11, 2024, 07:55:32 am »


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